top of page
Writer's pictureLeena Yliportimo

MITÄ EROA ON COPYWRITINGILLA JA SISÄLLÖNTUOTANNOLLA

Päivitetty: 24. helmik.


Freelance copywriter, Helsinki, copywriter, sisällöntuotanto, brändäys,
Kaupallisella kirjoittamisella on eroja. (Kuva AI, kuvaidea L. Yliportimo)

🎯 Copywriting iskee suoraan ytimeen –  menee idea edellä. Se on taitolaji, jossa jokainen sana on laskelmoitu liikuttaakseen yleisöä toimintaan tai luomaan tunnekontaktia brändiin. Sillä rakennetaan siltoja tuotteen ja kuluttajan välille. Luova copywriting voi olla myös hyvin visuaalista siinä mielessä, että se sisältää myös mm. erilaiset käsikirjoitukset, visuaaliset ideat viestin toteuttamiseksi. Tai mitä tahansa tehokkaita, strategiaan sopivia ideoita viestin välittämiseksi, oli se sitten suorapostikirje tai ponitanssi. Konseptuaaliset copywriterit suunnittelevat myös brändejä ja kokonaisia kampanjoita osuvan kattoviestin alle.


📚 Tekstisisällöntuotanto tuo syvyyttä ja kontekstia. Se informoi, ja joskus myös viihdyttää yleisöä ja luo pohjaa vahvalle suhteelle, jossa brändiä arvostetaan asiantuntemuksen ja aitouden vuoksi.

Pääpaino on siis laadukkaan tekstin tuottamisessa.


Sekä copywritingissa että tekstisisällöntuotannossa vaaditaan omanlaistaan ammattitaitoa. Ja toki niissä voi olla myös hieman päällekkäisyyttä.




COPYWRITING


SISÄLLÖNTUOTANTO

Ideointi

Ideoi ja strategisoi. Käyttää tarkkaan harkittuja sanoja luodakseen ytimekkään viestin tai kattokonseptin.

Tutkii ja syventää. Tuottaa informoivaa ja pidempää tekstiä.

Sanan voima

Kirjoittaa tehokkaasti. Tiivistää suuret ideat vakuuttaviksi sanoiksi, jotka muuttavat ajattelua ja käyttäytymistä.

Tuottaa monipuolista sisältöä, joka ulottuu opettavaisista artikkeleista inspiroiviin tarinoihin.

Strategia & Luova kerronta

Luo elämyksiä muuntamalla strategiat kiehtoviksi tarinoiksi. Tuottaa usein myös visuaalisia ideoita tehostamaan sanoman vaikutusta.

Luo yhtenäisiä sisältökokonaisuuksia, jotka rakentavat pitkäjänteistä dialogia yleisön kanssa.

Viestin vaikutus

Tavoittaa ja vaikuttaa välittömästi ja/tai luo pitkäaikaista suhdetta brändiin. Käyttää luovuutta herättääkseen tunteita ja kannustaakseen toimintaan. Erottaa brändin kilpailijoista.

Tarjoaa lukijoille syvällisemmin tietoa ja näkökulmia, mikä herättää luottamusta.


logo


28 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page